|
|
Kωνσταντίνος Μαλέας
O Κωνσταντίνος Μαλέας (Κωνσταντινούπολη, 1879 - Αθήνα,
1928) ήταν ένας από τους πλέον σημαντικούς
μεταϊμπρεσιονιστές έλληνες ζωγράφους των αρχών του 20ού
αι. Μαζί με τον Κωνσταντίνο Παρθένη, θεωρείται ως ο «πατέρας
της μοντέρνας τέχνης στην Ελλάδα».
Ο Μαλέας γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κωνσταντινούπολη,
μακριά από τα αθηναϊκά εικαστικά πράγματα της εποχής του.
Έτσι, ο νεαρός ζωγράφος δεν γνώρισε την ακαδημαϊκή
αντίληψη που είχε επιβάλει τότε στην Αθήνα η Σχολή του
Μονάχου. Σπούδασε στην Μεγάλη του Γένους Σχολή και έφυγε
απευθείας για το Παρίσι σε ηλικία 23 χρόνων, το 1901,
για να σπουδάσει αρχικά αρχιτεκτονική. Στο Παρίσι, ο
Μαλέας έμεινε μέχρι το 1908 και σπούδασε ζωγραφική κοντά
στον Ανρί Μαρτέν (Henri Martin).
Το 1913 εγκαταστάθηκε στην Θεσσαλονίκη, αλλά το 1917
μετακόμισε στην Αθήνα. Το 1917, έγινε μέλος της «Ομάδας
Τέχνης», που έμελε να φέρει την πιο σύγχρονη ευρωπαϊκή
ζωγραφική στην Ελλάδα. Ταξίδεψε εκτενώς στην Ελλάδα
-
Μυτιλήνη, Αιτωλοακαρνανία, Πελοπόννησο και νησιά - στην
Δυτική Ευρώπη, την Παλαιστίνη και την Αίγυπτο, για να
δημιουργήσει μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές
τοπιογραφίες του.
Πέρα από την ζωγραφική, ο Μαλέας πήρε μέρος και στις
κοινωνικοπολιτικές συζητήσεις του καιρού του λαμβάνοντας
θέση υπέρ των μεταρρυθμίσεων που υπόσχονταν η παράταξη
των βενιζελικών. Αρθρογράφησε στον Νουμά, στο Ελεύθερο
Βήμα και σε περιοδικά τέχνης. Ήταν φίλος του Γληνού, του
Δελμούζου και του Τριανταφυλλίδη, και εικονογράφησε το
πρώτο αλφαβητάριο που γράφτηκε στην δημοτική, το
περίφημο Αλφαβητάρι με τον ήλιο.
Η αξία του έργου του αναγνωρίστηκε νωρίς και τιμήθηκε
αναλόγως. Το 1923 έλαβε το Αριστείο Γραμμάτων και Τεχνών.
Δυστυχώς πέθανε νέος, πριν προλάβει να δώσει περισσότερα.
Λέγεται ότι ο Μαλέας επηρεάστηκε κυρίως από τους τρεις
μεγάλους μεταϊμπρεσιονιστές Σεζάν, Γκωγκέν και βαν Γκογκ,
από τους συμβολιστές και τους φωβιστές. Αναμφισβήτητα,
οι πίνακές του, που διακρίνονται για τα πολύ φωτεινά («εκτυφλωτικά»)
χρώματα και τις πλατιές πινελιές, έφεραν επανάσταση στα
τότε στάσιμα νερά της ακαδημαϊκής αθηναϊκής ζωγραφικής.
Οι συντηρητικοί κριτικοί της εποχής του, κατηγόρησαν τα
έργα του ως «τα ιδιοτροπότερα εις χρώμα και σχέδιο».
Μόνον ο Φώτος Πολίτης αναγνώρισε αμέσως την αξία των
έργων του Μαλέα συνιστώντας στους νεαρούς ζωγράφους «να
αφήσουν προς στιγμήν τους δασκάλους τους και να σπεύσουν
να πάρουν μαθήματα από τον καλλιτέχνη».
Σήμερα, το έργο του Μαλέα θεωρείται πάντα επίκαιρο, «ως
θεμέλιο και σημείο αναφοράς για την αποφασιστική στροφή
της ελληνικής ζωγραφικής προς τη μοντέρνα τέχνη».
Constantinos Maleas (1879 -
1928)
Maleas was born and grew up in Constantinople, far away
from the Greek artistic centre in Athens. The young
painter avoided therefore the influence of the Munich
School that dominated Athenian Art. He studied at the
Phanar Greek Orthodox College and then left for Paris in
1901 at an age of 23 years old to study initially
architecture. In Paris he eventually decided to study
painting until 1908 near Henri Martin. In 1913 he
returned to Greece, initially in Thessaloniki and then
based in Athens. In 1917 he became a member of the avant-guard
art group Ομάδας Τέχνης that imported the international
contemporary art movements to Greece. He travelled
extensively in Greece, Western Europe, Palestine and
Egypt where he drew some of the subjects for his famous
landscapes. Apart from painting, he was also involved in
the public discussion on the modernisation of the Greek
language. He was a friend of Glenos, Delmouzos and
Triantafylidis. He has illustrated the first alphabet
book in the new modern Greek language Demotiki
(Αλφαβητάρι με τον ήλιο). He has written articles to the
newspapers Nouma, Elefthero Vima and in many art
journals. Maleas has been recognised for his artistic
contribution from the Greek Government which awarded him
with the Highest Acknowledgement of Letters and Arts.
Maleas work
has been influenced by the work of Paul Cézanne, Paul
Gauguin, Vincent van Gogh and from the art movements of
symbolism, impressionism and fauvism. His paintings are
characterised by the very light and bright colours, the
large brushes that revolutionalised the stagnant
Athenian art of the time. Most art critics have
condemned his work snd it was only Fotos Politis that
recognised the value of Maleas work and urged the young
artists to learn from Maleas paintings. Maleas is still
one of the most popular Greek modern artists and his
works are exhibited at the National Gallery of Athens
and elsewhere. |
|
|